Urakoitsijoiden käyttö linnoitustöissä kiinnostaa minua
kovasti, tutkimuksellisesti ja muuten vain. Välirauhan aikana, kun Salpalinjaa
rakennettiin, oli töissä useita urakoitsijoita. Tästä aiheesta olen tänne aiemmin kirjoittanut. Linnoitustoimisto myös tiedusteli urakoitsijoilta näiden
halukkuutta työskennellä myös mahdollisen sodan aikana. Linnoitustoimiston rakennusosaston
päällikkö insinööri H.A. Relander saattoikin 12.6.-41 ilmoittaa, että sodan
aikana linnoitustöitä olivat halukkaita tekemään seuraavat urakoitsijat:
- Oy. Rakennustoimi
- Ins. A. Kiikka
- Kreuger & Toll Oy
- Otto Vuorio
- Oy. Constructor
- Oy. Tektor Ab
- Yhtymä R. Sopanen, V. Heino ja V. Lindroth
-
Ääri
Oy. [1]
- Siitä en ole ottanut selvää, että olivatko urakoitsijat linnoitustöissä sodan aikana? Tämä vaatii selvittämistä.
On hyvin mahdollista, että heti jatkosodan alettua
urakoitsijoita ei välttämättä sellaisenaan käytetty, tai jos käytettiin, hommat
eivät ehkä toimineet. Voi myös olla, että tätä urakoitsijavaihtoehtoa
ryhdyttiin kokeilemaan vasta vuonna -44! Perustan tämän siihen, että 12.4.1944 pidetyn
linnoitusasiaintoimikunnan kokouksessa kenraali E. Hanell pöytäkirjan mukaan
totesi, ettei urakoitsijoiden käytöstä ollut saatu positiivista kokemusta:
”Tuntuu siltä, että he lupaavat enemmän kuin mitä voivat
täyttää”[2]
Hanellin kommentti itsessään voisi olla tältäkin päivältä,
vai mitä luulette?
Joka tapauksessa urakoitsijoiden käyttö linnoitustöissä
kiinnostaa, niin välirauhan linnoitustöissä kuin jatkosodan aikana. Jäin
miettimään seuraavalaista mahdollista historiaa. Vielä keväällä -41
linnoitusrakennusjoukkojen liikekannallepanon jälkeiset tehtävät olisivat
olleet taaempien asemien parissa ja jopa niiden takana. Vaikuttaa
mahdolliselta, että juuri tällaisia tehtäviä varten urakoitsijoilta
tiedusteltiin halukkuutta toimia SA linnoitustöissä.
Tähän suhteutettuna tapahtuneet odotushorisontin ja
toimintakentän muutokset hyökkäyssodassa voisi selittää sitä, jos
urakoitsijoita ei otettukaan käyttöön heti. Tai sitten otettiin, mutta en ole siitä
vielä tietoinen! Aihe vaatii tutkimusta ja tutkimusta varten on hyvä luoda
ajatusmalleja tai teorioita mahdollisista historioista. Pitää olla pohjaa,
jolta lähteä työtä tekemään. Mitä vahvempaa ja perustellumpaa, sen parempi,
mutta ei mitään sellaista, jota ei ole valmis hylkäämään paremman tiedon
valossa!
"Sepelisiiloja." Huuhanmäki, Karjalan Kannas 1944.03.16. SA-kuva. |
Kuvassa Pyramid –nimisen urakoitsijan auto. Sitä en sitten
tiedä, että oliko se firman vai ”firman” käytössä! Kuvan vinkkaamisesta lähtee
kiitos Armi Oinoselle Miehikkälään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti