Antero Homilan Holokausti.
Tapahtumat ja tulkinnat on viimeisin lukemani kirja. Täytyy sanoa, että
aihe on ahdistava. Holmila käy kirjassaan läpi holokaustin historiasta
valitsemansa johtoteemat, joiden mukaisesti myös kirja on rakennettu neljään
osioon. Nämä ovat taustatekijät, tekijät, uhrit ja sivustaseuraajat sekä
jälkipolvet. Seuraavassa nostan muutamia seikkoja kirjasta esille tahtomatta
kuitenkaan referoida liiemmin.
Ensimmäisessä osiossa tarkasteluun joutuvat siis holokaustin
taustatekijät. Esille nousee esimerkiksi pitkään jatkunut antisemitismi, joka
ei tosiaan ollut ainoastaan Saksalle ominaista. Eikä myöskään pelkästään
aikansa tuote. Holokaustia tutkittaessa ei tietenkään voi välttyä Hitlerin
käsittelyltä ja sen Holmila tekee hyvin.
Tekijät joutuvat tarkasteluun toisessa osiossa. Holmila
tarkastelee muun muassa, miten päätökset juutalaisten tuhoamisesta tehtiin.
Usein on tapana vetää yhtäläisyysmerkit holokaustin ja Aushcwitzin välille.
Holmila tyrmää käytännön, sillä se yksinkertaistaa liikaa, sillä kyseessä oli
huomattavasti laajempi tragedia, Euroopan laajuinen. Osansa saavat natsien
kanssa yhteistyötä tehneet, joita löytyi käytännössä kaikista Saksan alle joutuneista
kansoista. Holmila käsittelee myös perustellusti aihetta, joka on varmasti
oikeutettu. Mistä löytyivät holokaustin toteuttajat?
Suomi saa osansa, kuten asiaan kuuluu. Tässä yhteydessä
mainitaan luonnollisesti Elina Sanan Luovutetut
sekä Oula Silvennoisen Salaiset aseveljet
ja käsitellään historiakeskustelua Suomen kohdalta. Sivukommenttina
todettakoon, että Silvennoisen väitöskirja on erittäin kiinnostava ja
perusteellinen teos Suomen ja Saksan yhteistyöstä. Elina Sanan kirjaa sen
sijaan en ole lukenut, pitäisiköhän? Siitä on kuitenkin puhuttu kohtuullisen
paljon juutalaisten luovuttamisten yhteydessä.
Kolmannessa osassa Holmila käsittelee holokaustin uhreja,
joita on laskettu olleen yli 6 000 000, hirvittävä määrä ihmisiä
kaasukammioihin, joukkohautoihin ja polttouuneihin. Pistää miettimään.
Holokaustista on puhuttu myös teollisena kansanmurhana, mutta tätä väitettä
Holmila ei komppaa. Perustelut ovat siinä, että valtavat määrät holokaustin
uhreista niitettiin hautoihinsa konekivääreillä. Neljäs osio käsittelee
sivustaseuraajia ja jälkipolvia. Erittäin mielenkiintoinen on 11. luku, joka on
otsikoitu ”Holokaustin jälkeen: muisti, muistot ja historianpolitiikka”.
Kokonaisuudessaan kirja on vahva. Holmila käy läpi lähes
kaiken kuviteltavissa olevan holokaustin historiasta, ainakaan en keksi
lisättävää. Työn jälki on vakuuttavaa, teksti toimittaa tehtävänsä ja
esimerkiksi lukujen välinen silloitus on ansiokasta. Huomaan Holmilan historian
metodologisessa ajattelussa yhteneväisyyksiä oman ajatteluni kanssa, joten
kirjan hyvänä pitäminen varmaan nousee myös tältä pohjalta. Sivulla 15 Holmila
toteaa äärimmäisen osuvasti:
”Tosin muistettakoon, että kuka tahansa historioitsija, joka
tutkii mitä tahansa aihetta, on taipuvainen korostamaan juuri oman aiheensa
historiallista merkitystä.”
Holokaustista on keskustelua lähes jatkuvasti, joku kieltää
sen ja niin edelleen. Oma tietämykseni holokaustista nousi valtavasti luettuani
Holmilan kirjan. Tämä tietämys ei ole ”kivaa” tietämystä, mutta tärkeää. Mikäli
lukija tahtoo suoria ja selkeitä vastauksia holokaustiin, saa hän pettyä.
Kyseessä ei ole mikään yksinkertainen asia, jota Holmila on tutkinut.
Suosittelen kaikkia lukemaan kirjan – mutta ei
iltalukemisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti